Announcement

Collapse
No announcement yet.

Økern´s Corrado G60 1.9L

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Økern´s Corrado G60 1.9L

    Da velger jeg og lage en tråd om Corrado´en nå, da jeg er sjukmeldt for 6 uke på rad og kjeder vettet av meg.
    Greit og ha no og gjøra !

    Bilen er under oppsussing i den forstand at jeg bygger ny motor, nytt understell og"nytt" interiør.

    Motor skal trimmes. Jeg bygger en 1,9L (Org 1,8) med den orginale kompressoren.
    Satser/håper på en ca 220HK på hjula og en dritsikker motor.
    Alt i forstilling og understell blir nytt med masse sthaaag!
    Bilen skal primært brukes i det daglige, men også på langturer og banekjøring, og EMMA deltagelse såklart.
    Hadde jo vært kjekkt og dratt iland noen pokaler !

    Så til the fun stuff;

    Det blir ant. et 2 veis frontsett med bass i dør og fulltone i dash.
    Dette er ikke bestemt og jeg er åpen for alternativer.
    Elementer er ei bestemt.

    Blir høyst sannsynlig p88rs 2 headunit
    Det blir muligens Moscini forsterkere, men dette er langt fra bestemt.

    Hva angår bagasjerom og bass så er jeg veldig usikker.
    Jeg hadde håper på og få bygget inn en veldig god bass i dør og håpe at jeg klarer meg med dette, men det vil kanskje ikke holde mål ?
    Er det noen biler i SQ klassen som har kommet særlig langt uten basskasse ?
    Skal vel klare og få inn en 7" i dør, muligens 8" også, men er redd det vil se dumt og stort ut..

    Bilen er jo en coupe og er veldig liten.

    Hva angår demping så er jeg også i tvil. Dempemateriale veier veldig mye, og jeg hadde håper på og komme under 40/45 kg totalt på stereo (eks. batteri og kabler)
    Dette så jeg ikke får så mye tillegsvekt på bilen, så "weight to power ratio" blir helt okei.
    Bilen veier vel ca 1115 kg orignalt..

    Dører blir værtfall dempet, og det er mulig jeg forsterker dash på en måte. Ikke at jeg har så veldig lyst til og ta ut dash´en, men det må vel tell..
    Gulv blir også høyst sannsynligvis dempet. Bagasje bør jo også dempes om jeg får for basskasse i bagasje..

    Bilder fra hvordan bilen står nå;





    Bilen blir skamlav med breiie og feite hjul, og kanskje litt cleaning på rumpa om jeg tar meg råd til det..
    Prioriterer motor først, men håper på og komme igang med stereo bygget til vår/sommer

    Jeg er VELDIG åpen for forslag og synspunkter, så det er bare og fyre løs her altså !
    Dette blir et typisk budsjett anlegg som jeg håper jeg kan hevde meg i EMMA SQ med
    Last edited by Oekern; 30-11-2011, 20:21.
    VW Corrado - Prosjekt bil
    Mitsubushi Lancer - Bruksbil
    It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
    I´m BANKRUPT - A G60 owner

  • #2
    Har du feita opp corradoen? Den veier 1115kg orginalt.. Så da kan du jo ha 100kg stereo
    Ole Petter Holelien
    Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
    Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
    Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

    Comment


    • #3
      Mener å ha hørt at det kommer noen nye klasser som kanskje kan passe deg ypperlig med tanke på budsjett stereo.

      Comment


      • #4
        Ja jeg hørte det var prat om "Stock" klasse i EMMA SQ ? Høres interresant ut det!
        Ja du har jo helt rett her Judy´s, tror jeg hadde talla for bruksbilen i hode når jeg skreiv :P
        Skal rettes opp. Blir desverre ikke rom for flere stereo kg fordeom, hehe.

        Noen som har noe synspunkter på og evn.t ikke bruke basskasse ?
        Noen som har fått til et såpass godt frontsett at ekstra basskasse ikke har vært en nødvendighet ?

        TTT´s Polk audio sett f.eks hadde jo en utrolig god bass forran, men det spilte jo ikke så høyt, og da vil det kanskje trekkes i konkurranse sammenheng ?
        VW Corrado - Prosjekt bil
        Mitsubushi Lancer - Bruksbil
        It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
        I´m BANKRUPT - A G60 owner

        Comment


        • #5
          Hva med og finne en sub som fungerer i IB løsning?
          Da slipper du tung kasse.
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

          Comment


          • #6
            Magnus: Kjør på uten subwoofer! Jeg skal kjøre med SR-midbassen (6.5") i godt dempet dør og skikkelig fastmontert, uten sub, og til mitt bruk blir det meeer enn nok. Det spiller fint ned til 30 hz hvertfall. Og de spiller høyt nok synes jeg. Men om du skal være med å konkurrere så får du nok litt trekk for lite respons heelt nederst fra 10 til 30 hz...
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              IB løsning ? Fill me out
              Ja Simen, jeg vart veldig overraska over frontsettet ditt, du husker kanskje sjøl hvor overraska blei når du sa du ikke hadde subwoofern på ?
              Er det som kanskje er litt dumt, at jeg står i fare for og bli trekkt ved konkurranse, men det hadde vært konge uten subwoofer - lettere anlegg, mindre kostnader på anlegg.. (Evn.t bedre frontsett/forsterkere istedet )
              VW Corrado - Prosjekt bil
              Mitsubushi Lancer - Bruksbil
              It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
              I´m BANKRUPT - A G60 owner

              Comment


              • #8
                Husker det ja, du trodde nesten ikke på meg! Viser hvertfall at det er mulig å få greit "trøkk" fra bare midbassere. Men ja, legg heller litt mere penger i frontsett og forsterker til det.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Ved å bruke vekta på dempematter i gulv, dører og bagasjerom, vil du redusere veistøyen, som vil hjelpe en del på bassen fra frontsettet når bilen er igang.

                  Du kan lage en hattehylle med en 15" som ikke trenger kasse - eller kan spille i veldig stor kasse, noe bagasjerommet da blir. Audio System har en som ikke er særlig dyr. Vil i alle fall gi mer dypbass enn et frontsett klarer, uten å veie mye mer enn maks 15-20kg.

                  Min erfaring er i alle fall at du bør drite en lang marsj i effektanlegg som bråker. De få hestene du tjener på støyen er ikke verdt det om man er glad i musikk, eller vil føre en rolig samtale på motorveien. Hehe... Imprezaen min hadde et lavtstøyende effektanlegg, men det var likevel litt plagsomt med lyd i kupéen iblant, særlig over 90-100km/h - selv om gulvet i bagasjen var dempet til den store gullmedalje.

                  Har hatt mange biler med samme "problem", og det er ikke til å komme bortifra at det er mye mer komfortabelt, og gunstig for musikken, å ha en bil med originaleksos. I tillegg til at effektanlegg ofte skaper unødvendig (uønsket?) oppmerksomhet til bilen, både fra folk som mener ditt og datt om hvordan du kjører, eller kriminelle.

                  Comment


                  • #10
                    Det er faktisk veldig lite veistøy i Corrado.. Dog så er jo jeg vant med Lancern, så det skal kanskje ikke så mye till! hehe.
                    Gulv forran skal værtfall dempes med dører. Blir sikkert til og ta gulv bak og, er ikke mye ekstra det er snakk om..
                    Skal IKKE ha noe som helst i hattehylla, den skal være orginal (Om jeg FINNER en da.. Min er det jo selvfølgelig 6x9 høl i, som med alle andre..)

                    Blir ikke orginal eksos desverre. Må ha noe som sørger for bedre flow. Når jeg skal bruke så mye penger på og optimalisere flow hele veien så kan det ikke stoppe for eksosen.. Dog så blir det jo langt ifra 4" japsepotte. 2,25" eksos er vel det som er top notch for flow´en etterhva jeg skjønner.

                    Interresant det du sier er med at redusert veistøy kan fremme bassen fra et frontsett.
                    Veldig logisk. Hadde i utgangspunktet håpet og slette demping av bagasjen, men må vel vurderes på nytt.
                    Tak er jeg veldig usikker, det hjalp fryktelig på Lancern, så det frister. Er jo også takluke på bilen, så kan vel være greit med litt demping der..

                    Denna bilen kommer nok til og vekke litt oppmerkshomhet uavhengi av eksoen, blir nok lyder fra "den tingen" under panseret.

                    Agreed Simen!
                    Må bare få klart og lage en GOD installasjon da. Satser på at jeg får noen til og lage dør dekselet for meg.
                    Last edited by Oekern; 05-12-2011, 00:54.
                    VW Corrado - Prosjekt bil
                    Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                    It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                    I´m BANKRUPT - A G60 owner

                    Comment


                    • #11
                      IB, eller Infinite baffle, eller free air.
                      Du får bare tyngden av frontplaten, og selve subben.
                      Runar E. Olsen ~ Moderator
                      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                      Comment


                      • #12
                        Free air ja, da skjønner jeg mer
                        Er jo selvfølgelig en mulighet ja !
                        VW Corrado - Prosjekt bil
                        Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                        It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                        I´m BANKRUPT - A G60 owner

                        Comment


                        • #13
                          2,25" er vel orginalt? Er vel samme med kompressor mating som med turbo, de ideelle er 0 i baktrykk, er jo bare å sette på ei ekstra lydpotte litt gromlyd må de jo være
                          Lars Ole Spitalen
                          bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                          anlegg: DD, mtx, kenwood
                          skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                          Comment


                          • #14
                            Joda Det orginale er vel ikke så optimalt m.t.p flow. Downpipen og katten skal byttes, så da blir´e hele veien
                            VW Corrado - Prosjekt bil
                            Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                            It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                            I´m BANKRUPT - A G60 owner

                            Comment


                            • #15
                              Hadde de vært turbo så hadde de bare vært å hatt raka rør å ei enkel lydpotte bakerst hadde de på forrige diesel audien, var ikke ubehagelig høy lyd eller resonans før ved 120-130, eller 2200-2500rpm men spørs på giringa da
                              Lars Ole Spitalen
                              bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                              anlegg: DD, mtx, kenwood
                              skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                              Comment

                              Working...
                              X